Byarinfluencers visade upp livet på landsbygden

Aktion Österbotten har provat ett nytt sätt att lyfta fram Österbottens byar. Föreningen sökte influencers som marknadsförde områdets byar i projektet Byainfluencer. Tolv representanter från olika byar runtom i Österbotten fick under tiden juni-augusti 2019 föra fram sin by och kommun i sociala medier, främst Facebook och Instagram.

– Vi ville ha en ”uppdaterad” kampanj, där vi kan få en yngre publik intresserad och visa på fördelar eller intressanta saker med att bo på landet. Ungdomar och unga vuxna använder sociala medier i hög grad och vi ville också ge en möjlighet till sommarjobb, berättar byaombud Susanne Blomqvist.

Byainfluencerna hade ett eget konto på Instagram (Byainfluencer) samt en Facebook-sida och en egen sida under Aktion Österbottens hemsida. Material publicerades även på Aktion Österbottens Facebook-sida.

– Rent generellt gick kampanjen bra, byainfluencerna var initiativrika och förde fram sin by eller kommun på ett personligt vis. Inläggen bestod av selfies, naturbilder, företag, hobbyn och sevärdheter, räknar Blomqvist upp.

Under sommaren laddades nästan 500 bilder upp på Instagram med hashtag byainfluencer, på kampanjens eget konto laddade man upp över 170 bilder och kontot hade över 300 följare.  Kampanjen fick positiv feedback redan i lanseringsskedet utifrån, till exempel Vasabladet skrev om kampanjen utan att man ens hade hunnit informera om saken.

– Kanalerna kunde ha haft fler följare, men jag hoppas att Byainfluencer-projektet ska kunna fortsätta i någon form, åtminstone under nästa sommar, säger Blomqvist.

19-åriga Sara Storbäck från Pörtom var en av byainfluencerna denna sommar. Pörtom är en liten by i Syd-Österbotten med cirka 900 invånare. Största delen av byn hör till Närpes, men de norra bydelarna hör till Malax. Storbäck, som har yrkesexamen som medieassistent, märkte att hon själv lärde sig mycket genom projektet.

”En vanlig uppfattning är att små byar på landsbygden är mer eller mindre ”utdöende” och det händer ofta att man som Pörtombo får kommentarer från folk som har just den uppfattningen. Ibland frågar folk storögt hur vi klarar oss utan livsmedelsaffär i byn och andra gånger får man nedlåtande kommentarer om att det ”inte finns någonting i Pörtom”. Mitt syfte med att vara en del av Aktion Österbottens byainfluencer-projekt var därför att visa att det faktiskt finns livskraft i små byar på landsbygden, så som Pörtom.

Tack vare detta projekt har jag också börjat se min hemby med nya ögon. Det är lätt att bli hemmablind och glömma bort de vackra platser som finns här, de företag som verkar här och de föreningsaktiviteter som erbjuds. Eller ”glömma bort” är kanske fel ordval. Jag tror snarare att vi inte ser allt bra som vi har runt omkring oss för att vi tar det för givet. Genom byainfluencer-projektet har jag sökt aktivt efter de guldkorn som finns i vår by och därför även börjat uppskatta dem mer. I Pörtom bor många aktiva och företagsamma människor och därför har det inte heller varit svårt att hitta dessa guldkorn och komma på saker att skriva om. Jag är tacksam över att ha fått sommarjobba som byainfluencer.”

Blogg

Instagram

Facebook