Leader-stöd hjälpte till att sätta upp nya tillväxtmål snabbare
Det har inte kommit några kärleksbrev ännu, men annars har populariteten skjutit i höjden. Magnus Westerlund vet hur sociala medier fungerar och hur man får synlighet där, inte för sig själv utan för glass. Han tillverkar glassen tillsammans med sin bror Mathias och företagets första anställda Daniel Wilson i Närpes. Med kärleksbrev hänvisar han till en låda bredvid en nyligen uppförd självbetjäningspunkt, med texten: kontanter, presentkort och kärleksbrev.
Företaget, som lanserade sina första sex glassmaker i april, har redan fått planera för ytterligare investeringar för att svara på efterfrågan. Nu finns det cirka 40 återförsäljare, från Lappfjärd till Nykarleby, i Södra Österbotten finns det säljare i Östermark (Teuva) och Kauhajoki. Cirka 300 halvlitersburkar glass tillverkas per dag, men investeringarna fördubblar produktionen.
– Det här är en hyperlokal produkt eftersom vi använder så lokala råvaror som möjligt, ägg, aronia, tomater och grädde kommer från näromgivningen. Vi har också lyckats hitta pastöriserad mjölk direkt från gården, säger Magnus.
Glass väcker känslor
Eftersom ingredienserna kommer från närmiljön så påverkar det glassens smak. Eftersom bär inte behöver frysas in innan de tillsätts i glassen bevaras deras färskhet.
– Nja, vanilj växer ännu inte i närheten, även om jag har försökt antyda för lokala producenter att den skulle kunna odlas, skämtar Magnus.
Glass är lätt att få till butikshyllan, men svårare att få den från hyllan. Därför började bröderna marknadsföra produkterna i god tid på sitt instagram konto innan de lanserades.
Närpes glassfabrik har samma pris jämfört med marknadsledaren och försäljningspartierna är inte särskilt stora, så butikerna har inte behövt göra stora investeringar när de tagit produkterna till försäljning.
– Återförsäljarna sålde slut på glassen snabbt. Jag hade inte kunnat föreställa mig hur starka känslor det väckte när vi var tvungna att meddela att våra hyllor också var tomma. Men glassen förknippas med barndomsminnen, så känslorna är starka, funderar Magnus.
Lokaliteten som trumfkort
Affärsidén föddes förra året när Mathias undrade varför ingen gör lokal glass och kastade idén till Magnus. Mathias har erfarenhet från restaurang- och bageribranschen och Magnus har tagit tradenom examen, så allt hände ganska snabbt.
Glassen är handgjord och inga halvfabrikat används i tillverkningen. Principen är att av enkla ingredienser fås de bästa smakerna.
– Ju kortare ingrediensförteckning desto bättre. Naturen i Närpes är så ren att man kan plocka blåbär nästan var som helst. Förutom råvaruproducenterna finns här även kompetenta företag genom vilka renoveringen av lokalerna genomfördes, berömmer Magnus när han presenterar baracken, som tidigare var daghem.
Tack vare beviljat stöd av Aktion Österbotten har företaget vågat satsa och har också modet att sätta upp nya tillväxtmål snabbare.
– Sommaren är förstås vår säsong, men vi har också planer inför vintern. Vi måste komma på något nytt igen till nästa sommar, i nuläget räcker det att vi gör lokal glass.
Är du intresserad av att höra vilka stödmöjligheter vi har för företag?
Ta kontakt med våra Leader-rådgivare: