Sociala medier som Facebook, Linkedin, Twitter och hemsidor och traditionella medier som gratistidningar, infoblad, informationsskyltar är utmärkta plattformar för att synas och bygga ett varumärke. Men liksom mycket annat så är de ett utmärkt hjälpmedel rätt använt men det är fåfängt att tro att de i sig ger synlighet. Liksom elden är en god dräng men en dålig husbonde gäller det att ha kontroll över marknadsföringen och synligheten.
När det handlar om att synas, måste det som syns vara äkta för att vara hållbart på lång sikt, annars fungerar det inte. Varumärket måste byggas underifrån, sen kan det visas upp på alla tänkbara sätt så länge det finns fog för det.
Nästan alla orter marknadsför sig genom att lyfta fram sin vackra natur. Det är ju för det mesta helt sant men knappast det viktigaste argumentet som får folk att säga upp sig från nuvarande jobb och flytta. Det händer att orter i sin marknadsföring skapar en bild av någonting som är både Paris, Silicon Valley och Bullerbyn i ett. Om detta inte stämmer överens med verkligheten finns det risk för att de tilltänkta inflyttarna flyttar till det riktiga Paris, Silicon Valley eller till den by som bättre har lyckats bygga upp en Bullerby.
Bygg i stället upp marknadsföringen från verkligheten och ifall ni inte är någon av de ovannämnda orter berätta att ni har förutsättningarna och viljan att bli och att bygga upp den på riktigt.
Människor och företag verkar hellre i en omgivning som bygger på ärliga avsikter än i en låtsad miljö, hellre ett halvfärdigt men äkta Bergö än ett låtsas Berlin.
Karl-Gustav Byskata
byaombud