Tack vare Leader-stöd växte Kinnunens tro på sitt eget arbete

– Jag tycker om att ge människor mod att starta företag med min berättelse. Om en idé föds, lönas det sig att följa den och söka professionell hjälp vid behov, säger Silpa Kinnunen leende i sitt hemmakök i Karleby.
Kinnunen har anledning att le, eftersom hon för mindre än ett år sedan ansökte om stöd för etablering av företagsverksamhet på deltid från Aktion Österbotten och från januari i år har hennes utvecklade produkter, glutenfria, laktosfria och lågkolhydratpajer, funnits i S-kedjans sortiment.
Kinnunen studerar till tradenom och har alltid på något sätt funderat på att bli företagare. En lämplig idé har dock saknats ända tills Kinnunens bakningshobby ledde till att släktingar och vänner blev förtjusta i de spannmålsfria pajerna och frågade om de kunde köpas.
– För 3,5 år sedan gjorde jag en kostförändring och började baka utan spannmål. Jag funderade på att baka som en sidobusiness, men att omvandla hemmaköket till en livsmedelsproduktionsanläggning skulle ha varit en för stor investering, minns Kinnunen.
Tävlingen hjälpte
vidare
Kinnunen ville dock testa hur en produkt som passar många olika dieter skulle klara sig i konkurrenser. Först deltog hon i sin studieplats Tervatynnyri-tävling och vann studentkategorin år 2023.
– Det var en uppmuntran att inte längre bara fundera utan att nu gå vidare. En vän uppmuntrade mig att delta i MTV3:s tävling Suomalainen menestysresepti. Jag var förstemot idén, men tittade ändå på programmet och bestämde mig för att ansöka, det skulle ju vara till stor hjälp att gick vidare.

Plötsligt var hon i finalen bland de sex bästa. Alla finalisternas produkter kom till försäljning i S-kedjans butiker från slutet av januari. Tävlingen handlade inte bara om bakning, eftersom dess idé var att utveckla en färdig produkt för försäljning med namn, förpackning och smak.
– Produkten måste designas så att den passar för tillverkning i ett bageri. En av tävlingens fördelar var stor synlighet och en betydande hjälp var konsumentundersökningen som genomfördes bland 200 personer. Därifrån fick jag värdefull feedback och tips om hur jag kan utveckla min produkt.
Arbete, passion
och öppet sinne
Redan före tävlingen hade Kinnunen fått ett positiv stödbeslut från Aktion Österbotten för att göra en marknadsföringsplan, förpackningsdesign och andra små inköp.
– Stödbeslutet betydde mycket, det kändes som att även de trodde på detta. Och stödet hade också en stor ekonomisk betydelse när företagets konto då hade 0 euro. I tävlingen var jag tvungen att söka hjälp från experter, eftersom jag som hemmabagare inte hade kunskap om hur stora partier kan tillverkas med jämn kvalitet och effektivitet.
Även om stödet inte var särskilt stort i euro, är dess effekter omfattande. Kinnunen använder inhemska råvaror i sina produkter. Kött- och mejeriprodukter är till exempel hundra procent av finskt ursprung.
– Jag köpte lokala tjänster relaterade till marknadsföring och produkttillverkning och försäljning gynnar många: jordbrukare, mjölkproducenter, kontraktstillverkare, förpackningstillverkare, transportföretag och butikspersonal.
Kinnunen ansvarar för försäljning, marknadsföring och utveckling av nya produkter när S-gruppens ensamrätt till försäljning upphör.
– Företagande kräver arbete och uthållighet. Om idén har fötts ur passion hjälper det att klara de svåraste faserna. Det behövs ett öppet och undersökande sinne, förmåga att ta tillfällena i akt, sammanfattar Kinnunen.
Text och foto: Kirsi Tikkanen