Aktion Österbottenin tuki lisäsi luottamusta omaan tekemiseen

!- Minusta on kivaa antaa tarinallani ihmisille rohkeutta yrittämiseen. Jos syntyy idea, niin sitä kannattaa lähteä seuraamaan ja etsiä ammattilaiset tarvittaessa siihen avuksi, Silpa Kinnunen kertoo hymyillen kotikeittiössään Kokkolassa.
Kinnusella on syytä hymyyn, sillä vajaa vuosi sitten hän haki Aktion Österbottenilta osa-aikaisen yritystoiminnan käynnistämistukea, ja tämän vuoden tammikuusta hänen kehittämänsä tuotteet, gluteenittomat, laktoosittomat ja vähähiilihydraattiset piiraset ovat olleet S-ketjun valikoimissa.
Kinnunen opiskelee tradenomiksi ja on aina jollain tavoin miettinyt yrittäjäksi ryhtymistä.
Sopiva idea on kuitenkin puuttunut. Kunnes Kinnusen leivontaharrastus johti siihen, että sukulaiset ja ystävät ihastuivat viljattomiin piiraisiin ja kysyivät, saisiko niitä ostettavaksi asti.
– Tein 3,5 vuotta sitten ruokavaliomuutoksen ja siirryin leipomaan ilman viljaa. Mietin leipomista sivubisneksenä, mutta kotikeittiön muuttaminen elintarvikevalmistukseen kelpaavaksi olisi ollut liian iso investointi, Kinnunen muistelee.
Kisa auttoi
eteenpäin
Kinnunen halusi kuitenkin testata, miten moneen ruokavalioon sopiva tuote pärjäisi ideakilpailuissa. Ensin hän osallistui opiskelupaikkansa Tervatynnyri-kilpailuun ja voitti sen opiskelijasarjan vuonna 2023.
– Se oli kannustin siihen, ettei enää pidä miettiä vaan nyt pitää mennä eteenpäin. Ystävä innosti minua MTV3:n Suomalainen menestysresepti -kilpailuun. Vastustin ideaa aluksi, mutta katsoin kuitenkin ohjelmaa ja päätin hakea, olisihan siitä iso apu eteenpäin menemisessä.

Sopimusvalmistaja leipoo Silpa Kinnusen kehittämät piiraat, ja Kinnunen itse huolehtii markkinoinnista, myynnistä ja uusien tuotteiden kehittämisestä.
Äkkiä hän olikin finaalissa kuuden parhaan joukossa. Kaikki finaaliin päässeet saivat tuotteensa tammikuun lopusta alkaen S-ketjun myymälöihin. Pelkästä leipomisesta ei ollut kyse, sillä kilpailun ideana oli kehittää valmis tuote myyntiin niin nimeä, pakkausta ja makua myöden.
– Tuotetta piti suunnitella niin, että se sopii leipomossa valmistettavaksi. Yksi kilpailun anneista oli valtava näkyvyys ja merkittävä apu oli kuluttajatutkimus, joka toteutettiin 200 ihmiselle. Siitä sain arvokasta palautetta ja vinkkejä, miten kehittää tuotettani.
Työtä, intohimoa
ja tutkiva mieli
Jo ennen kilpailua Kinnunen oli saanut myönteisen tukipäätöksen Aktion Österbottenilta markkinointisuunnitelman tekoon, pakkaussuunnitteluun ja muihin pieniin hankintoihin.
– Myönteinen tukipäätös merkitsi valtavasti, tuli tunne, että nuokin uskoo tähän. Ja tuella oli myös rahallisesti iso merkitys, kun yrityksen tilillä oli silloin 0 euroa. Kilpailussa piti hankkia
asiantuntijoilta apua, sillä eihän minulla ollut kotileipurina ymmärrystä siitä, miten isoja eriä voidaan valmistaa tasalaatuisesti ja tehokkaasti.
Vaikka tuki ei ollut euromääräisesti kovin suuri, ovat sen kerrannaisvaikutukset laajat. Kinnunen käyttää tuotteissaan kotimaisia raaka-aineita. liha- ja maitotuotteet ovat esimerkiksi sataprosenttisesti suomalaista alkuperää.
– Ostin paikallisilta palveluita markkinointiin liittyen ja tuotteen valmistus ja myynti hyödyttävät monia: viljelijöitä, maidontuottajia, sopimusvalmistajaa, pakkausvalmistajia, kuljetusyrityksiä ja kaupan työntekijöitä.
Kinnusen vastuulla ovat myynti, markkinointi ja uusien tuotteiden kehitys, kun S-ryhmän yksinmyyntioikeus päättyy.
– Yrittäjyys vaatii työtä ja sinniä. Jos idea on syntynyt intohimosta, se auttaa jaksamaan vaikeimpien vaiheiden yli. Tarvitaan avoin ja tutkiva mieli, kykyä tarttua tilaisuuksiin, Kinnunen summaa.
Teksti ja kuvat: Kirsi Tikkanen